مقاله ای از مهندس امیر مسعودی

مقالات

مدرس چگونه فیزیک را در کنکور صد در صد بزنیم ؟

فیزیک آسان است
 
amir-masoudi

این اولین جمله ای است که من درکلاس های درس و کتاب ها و CD های آموشی خودم به دانش آموزان و داوطلبان کنکوری خود می گویم.

عکس العمل دانش پژوهان در مقابل این جمله بسیار متفاوت و درعین حال گاها خیلی جالب و دیدنی است. عده ای از آن ها در ته دل می گویند عجب شوخی بی مزه ای؟! مگر می شود درس فیزیک را که حتی غول های افسانه ای (وشاید هم حقیقی) جنگل های تاریک آمازون نیز قدرت و توانایی کافی برای دست و پنجه نرم کردن با آن را ندارند و گاهاً حتی داوطلبان رتبه برتر کنکور هم در مقابل آن دست تسلیم بالا می برند، ساده تلقی کرد!؟

 

راستش را بخواهید من خودم نیز زمانی از جرگه ی چنین دانش آموزانی بودم، با این تفاوت که از همان موقع سئوالی به ذهنم خطور کرد و آن سئوال این بود که آیا می توان فیزیک را به گونه ای یادگرفت و آموزش داد که دیگر با فرمول ها و مفاهیم به ظاهر بغرنج آن کشتی نگرفت؟! پس از چندین سال تلاش جدی و حقیقتاً طاقت فرسا موفق شدم شیوه و سبکی را در آموزش فیزیک بنیان گذاری کنم (روش تحلیل منفرد) که می توانم ادعا کنم واقعا بی همتاست.
از آن پس توانستم از ته قلبم حس کنم که فیزیک را برای شاگردانم درسی بسیارآسان و جذاب کرده ام.
طوری که داوطلبانی که حتی درماه های نزدیک به کنکور هیچ امیدی به درس فیزیک نداشتند و فیزیک را برای کنکور کلا کنارگذاشته بودند، با شرکت در کلاس ها و مطالعه ی کتاب ها و cdهایم فیزیک را به یکی از اصلی ترین امیدهای خود درکنکور تبدیل کردند و درصدهای خارق العاده ای را احراز نمودند. به گونه ای که حتی بعضی از آنها قبولی خود درکنکور را مدیون درصدخود در درس فیزیک بودند.
آری ، فیزیک آسان است به شرطی که آن را بصورت اصولی و مفهومی فرابگیرید نه این که سعی کنید با حفظ فرمول های عجیب و غریب که گاها برای حفظ آنها باید از حضرت ماموت نیز کمک گرفت، به تست ها و سئوالات این درس جواب دهید.
فرمول هایی که بعضا من خودم نیز با این همه تجربه ی تدریس درس فیزیک حتی سایه ی شومشان را نیز ندیده ام چه برسد به ظاهر وحشتناک و عجیب و غریب آنها. دیدن این فرمول های ترسناک همان تب ۴۰درجه نیز همان. راستش را بخواهید خودم هم نمی دانم این فرمول های به درد نخور بی خود چه کاربردی در کنکور (علی الخصوص کنکورهای مفهومی سال های اخیر) دارند که تمام صفحات کتابها و جزوات به ظاهر برتر کنکور را پر کرده اند (آن هم با کادرهای زیبا و ستاره های درخشان که دورشان کشیده می شود تا هرچه بیشتر مورد تاکید قرار گیرند؟!)
دراین مقاله درمورد برخی ازتکنیک ها و فنون سریع حل تست های فیزیک برایتان صحبت می کنم.
تکنیک ها و فنونی که حل تست هایی که به روش تشریحی نیاز به ۵-۴ دقیقه زمان دارند را فقط در عرض ۲۰ثانیه بدون فرمول امکان پذیر می کنند.

 تکنیک های رمز گردانی:

شما در کنکور نیازی به حفظ روابط خارج از کتاب درسی ندارید وحتی نیازی نیست روابط کتاب درسی را حفظ کنید. به جای حفظ این روابط که احتمال فراموشی آن ها بسیار بالاست از تکنیک رمزگردانی علمی و اصولی روابط استفاده می کنیم. من تمام روابط کتاب درسی را به کلمات و جملات ساده ای تبدیل کرده ام که حتی اگر تا آخر عمر کاری به کارفیزیک نداشته باشید این روابط را در ذهن شما نگه خواهند داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
رابطه ای مستقیم روش مطالعه صحیح دارد با کسب رتبه برتر( بخش چهارم )

رابطه ای مستقیم روش مطالعه صحیح دارد با کسب رتبه برتر( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان …

مقالات
رابطه ای مستقیم روش مطالعه صحیح دارد با کسب رتبه برتر( بخش سوم )

رابطه ای مستقیم روش مطالعه صحیح دارد با کسب رتبه برتر( بخش سوم ) نکات مطالعه برای کنکور – روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش …

تماس با خط 1
تماس با خط 2